RSS

Pemuda Luarbiasa: Bergerak Mengubah Dunia

02 Aug

Pemuda-pemuda luar biasa, ia bergerak “mengubah” dunia!
Oleh : BroHamzah
“Syabab!”
“Pemuda!”
“Rijal!”
Ia adalah ungkapan yang menggugah jiwa ini.
Berada di dalam fasa sebagai seorang pemuda, rijal atau syabab, membuatkan saya benar-benar teruja. Inilah fasa-fasa kehidupan yang sangat-sangat dinamik, proaktif, bersemangat dan punyai idealism yang tinggi.
Saya masih teringat sebuah syair Arab yang pernah disampaikan seorang Ustaz yang saya hormati, Ustaz Najib Abdullah seorang pensyarah di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Katanya :
“ Seorang pemuda itu, apabila ia bercakap dan berkata-kata orang dapat mendengarnya dengan jelas, apabila ia memukul seseorang itu akan terasa sakitnya dan apabila berjalan ia melangkah dengan pantas.”
Itulah pemuda. Ia tangkas, aktif, produktif, cergas, ligat dan cerdas!
Dalam era moden kecanggihan dan kepantasan Teknologi Maklumat, kita dapat lihat bagaimana pesatnya perkembangan alatan komunikasi pada hari ini. Dan, tidak keterlaluan boleh dikatakan alat-alat komunikasi hubungan di alam maya telah menjadi suatu fenomena global.
Ya. Semua golongan di dunia pada hari ini menjadikan ia sebahagian keperluan dan alat untuk mereka bergerak di dalam dunia ini.
Saya yakin, anda semua tentunya biasa dengan media sosial seperti Facebook, twitter, myspace dan pelbagai lagi. Bahkan, kemudahan-kemudahan alam maya yang pelbagai seperti enjin pencarian seperti Yahoo, Google, Mozilla sudah sebati dengan kehidupan masyarakat dunia hari ini.
Ia telah mewujudkan suatu fenomena di dalam masyarakat. Ia benar-benar menghantui kehidupan manusia dewasa ini. Bahkan, tanpanya – sebahagian manusia tidak dapat jalani kehidupan dengan sesempurna yang mampu.
Benarkah kenyataan ini?
Tiada siapa yang dapat nafikan.
Suatu yang menarik untuk kita teliti ialah, siapakah disebalik penghasilan dan kewujudan semua ini? Menariknya, hasil daripada pembacaan dan juga pemerhatian peribadi – Ia adalah penghasilan daripada pemuda-pemuda ini.

1. Mark Zuckerberg ( berusia 25 Tahun, Amerika Syarikat)
Anda kenal?
Ketika menciptakan laman jejaring sosial Facebook, Mark Zuckerberg baru berusia 19 tahun. Ia membuat Facebook untuk membantu membangun jaringan sosial bagi remaja di kampusnya ketika itu, Universitas Harvard, Amerika Serikat.
Kini, Facebook merupakan laman jejaring sosial terbesar kedua setelah MySpace. Dibawah seliaan dan kepimpinan penciptanya ini, FB terus berkembang pesat dari hari ke hari. Setiap hari, berjuta-juta orang mendaftar sebagai pengguna baru di FB!

2. Steve Shih Chen ( berusia 31 tahun, Taiwan-Amerika Syarikat ), Jawed Karim (30 tahun, Jerman- Amerika Syarikat), Chad Hurley (32 tahun, Amerika Syarikat )
Mereka adalah pencipta medium perkongsian video online iaitu, YouTube. Mereka menghasilkannya YouTube pada 2005. Ketika itu, Chad berusia 28 tahun dan Steve 27 tahun. Pada Oktober 2006, You Tube diambilalih pemilikan oleh Google. Dan tahukah anda, nilainya? 1.65 Juta Dollar AS.

3. Jerry Yang (40 Tahun, Taiwan- Amerika Syarikat) dan David Filo (42 tahun, Amerika Syarikat)
Pada tahun 1995, kedua orang ini mencaipta Yahoo!, enjin pencarian kedua terbesar selepas Google. Saat itu, Jerry berusia 26 tahun dan Filo 28 tahun.
Tahun lalu, sebuah syarikat computer yang terkemuka dunia iaitu Microsoft ingin membeli Yahoo!. Nilai yang ditawarkan ialah 44.6 Juta Dollar AS. Namun, rundingan dibatalkan.

4. Matt Mullenweg (25 tahun/ Amerika Syarikat)
Matt Mullenweg adalah pencipta medium platform blog secara percuma : WordPress. Ia mulai baru berusia 19 tahun ketika mulai menciptakan medium ini.
WordPress menjadi popular dalam waktu singkat. Ini kerana, ia mudah dikendalikan, mesra pengguna dan selalu dikemaskinikan penggunaanya. Hingga tahun 2008, dilaporkan bahawa terdapat 230 Juta pengakses tetap dengan 6.5 juta halaman wordpress di alam maya. Setiap bulan ada 4 juta posting baru.

5. Tom Anderson (38 tahun, Amerika Syarikat)
Tom Anderson melancarkan MySpace pada bulan Ogos 2003. Terdapat pelbagai sumber berkaitan usianya ketika mencipta laman sosial ini.
Saat ini, MySpace adalah salah satu laman jejaring sosial paling besar di dunia, yang bersaing hebat dengan Facebook. MySpace telah digunakan lebih dari 100 juta orang, dengan pengguna terbesar berasal dari kawasan Amerika Syarikat.
Kelebihannya, terletak kepada bidang muziknya. Ia membantu penyebaran industry muzik di dunia. Saya tidak tahu bagaimana penggunaanya kerana tidak memiliki akaun MySpace.

6. Pierre Omidyar (berusia 41 tahun/Perancis- Amerika Syarikat)
Pierre Omidyar melancarkan eBay pada 4 September 1995. Saat itu, usianya 28 tahun.
Apa itu eBay?
Ia adalah laman web lelong online yang sangat terkenal diseluruh dunia. Awalnya, Pierre membuat eBay ini untuk membantu seorang kawannya untuk menjual sebuah barang. Namun, lama kelamaan ia kian berkembang sehingga menjadi sebuah laman web yang popular dikalangan pengguna internet.

7. Larry Page (berusia 36 tahun/ Amerika Syarikat) dan Sergey Brin (berusia 35 tahun/ Amerika Syarikat)
Keduanya melancarkan Google pada 4 September 1998. Saat itu, mereka baru berusia 25 tahun dan 24 tahun. Pejabat mereka yang pertama hanya di sebuah garaj sahaja.
Google, mesin pencari yang mampu menampilkan segala jenis informasi ini, disukai ramai orang – terutama para mahasiswa. Maka, hanya dalam tempoh waktu beberapa tahun saja, Google berkembang amat pesat dan mengaut keuntungan jutaan dollar AS. Kini, Google boleh diiktiraf sebagai mesin pencarian nombor satu di dunia.
Kisah kejayaan Larry Page dan Sergey Brin dalam menciptakan dan mengembangkan Google telah menjadi inspirasi bagi banyak orang muda di dunia ini, khususnya para penggemar teknologi maklumat.

Kenapa saya kongsikan hal ini?
Mesti ada yang tertanya-tanya, kenapa saya kongsikan perkara ini? Apa kaitannya ia dengan kita? Ada juga mesti terdetik, mereka ini semuanya bukan pemuda muslim. Perlukah menjadi contoh kepada kita?
Saya pernah kongsikan kisah-kisah sebegini. Ajakan saya ialah, lihatlah siapakah mereka dan perhatikan apakah prestasi mereka.
Mereka pemuda zaman ini.
Mereka berprestasi sehingga mampu “mencorak”kan dunia. Prestasi mereka adalah prestasi yang nyata dan ada keberhasilannya.
Kepakaran, kemahiran dan keahliaan mereka digunakan seoptimum mungkin untuk menguasai dunia.
Kenapa mereka berjaya sehingga ke tahap ini? Apakah rahsia mereka? Bagaimanakah mereka melakukan semua ini? Apakah yang membuatkan mereka bergerak dan berusaha sehingga mampu berprestasi dengan penuh kejayaan yang sangat cemerlang?
Soalan-soalan ini harus kita soal, kaji dan teliti. Dari suatu sudut, mereka ini telah menginspirasikan kebanyakan remaj-remaja, pemuda-pemuda dan kebanyakan manusia untuk berjaya. Mereka memilih untuk berprestasi di dunia.
Saya sering menyoal diri, boleh kita pemuda Islam berprestasi dan bergerak seperti mereka. Melakukan usaha-usaha yang keras dalam membangunkan ummah dan menegakan syiar Islam di mata dunia?

Inspirasi saya : Anak kecil yang berjiwa pemberani!
Anda pernah lihat gambar ini?
Gambar yang pernah menggegarkan dunia.
Menjadi ikon untuk pemuda-pemuda yang luar biasa, dinamik dan berjiwa besar.
Inilah susuk tubuh seorang anak remaja kecil yang berusia 14 tahun yang punyai cita-cita yang tinggi dan kekuatan jiwa yang sangat membara.
Faris Audah, kisahnya tersebar meluas beberapa ketika dahulu. Kisah anak remaja Palestin yang gagah berani dan mengerak kawan-kawan remaja seangkatan untuk melawan Zionis Israel. Senjatanya dari mata kasar kita ialah “batu”.
Dan yang lebih hebat dan canggih ialah semangat dan jiwanya yang dipenuhi keimanan, kesabaran dan kesungguhan.
Saya ingin mencontohinya. Gerak kerja “mengubah” dunia untuk jangka masa panjang.
Penutup : Di mana kita harus bermula?
Kita mampu untuk menjadi pemuda-pemuda yang melakar sejarah yang signifikan untuk ummah. Titik tolak dan turning pointnya boleh kita jana dan gerakannya. Dan, saya lihat kita punyai medium dan tempat untuk bergerak ke arah itu.
Pemuda-pemuda perlu dilatih, direncanakan dan diprogramkan untuk menjadi luar biasa.
Cara pandangan mereka terhadap dunia yang pandangan yang luar biasa.
Berfikir dengan minda yang luar biasa.
Dan, segala-galanya luar biasa.
Luar biasa dengan acuan Allah SWT. Yang kini, telah menjadi asing dan terpisah dalam kehidupan manusia biasa.
Mereka-mereka ini perlu diletakan dalam acuan intensif dan khusus. Perlukan universiti khas dan kolej yang khusus. Universiti yang akan menghasilkan hasilan-hasilan para graduan yang akan mempunyai kemampuan untuk “mengubah” dunia.
Universiti yang saya maksud itu ialah universiti Ramadhan. Ayuh! Sama-sama kita mendaftar dan menjadi pelajarnya. Langkahan itu harus bermula di sini.
 
Leave a comment

Posted by on August 2, 2011 in Pemuda, Remaja

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: